Tilbageblik

Tidligere PR informationer

Generel sejr i Sachsenring Rallye






Klik her http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=8277

Gigant succes

DM Rally 
04/06/03 

- for Næstveds bedste rallyhold
Kjeld Seidler & co-driver Jess Larsen præsterede i weekenden kunststykket at vinde en afdeling af den nationale tyske rallycup - en ære, som kun en gang tidligere er overgået et dansk mandskab.
 

Stedet var byen Zwickau i staten Sachsen i det centrale Tyskland, og det synlige bevis på hæderen blev overrakt af Sachsens Sports- og Kulturminister for øjnene af mere end 2000 mennesker på Hauptmark i Zwickau.

- Ganske enkelt den største succes i rallykarrieren hidtil, beretter en tydelig stolt og glad Kjeld Seidler med beviset, en 60 cm høj pokal, i armene. Vi sled os virkelig til resultatet, og først på den aller sidste af de 11 hastighedsprøver blev det klart, at vi havde vundet. Der var spænding til sidste meter!

Kamp til stregen:
Et kryds mellem to motortrafikveje inde midt i Zwickaus centrum udgjorde den første af de i alt 11 hastighedsprøver i løbet, og her var omkring 25.000 tilskuere til stede. Med buldrende turbo og stikflammer fra udstødningen blev det danske rallyhold et af højdepunkterne.

- Det var næsten som til en landskamp, forklarer Kjeld Seidler. Køretekniske udmærkelser, sidelæns drift og lignende blev omgående belønnet med en koncert fra utallige kompressorhorn, og da vi passerede målstregen klappede mængden spontant som tak for god opvisning. Der var en stemning, som vi aldrig før har oplevet i et rally, fortsætter Kjeld Seidler og fortsætter - Vi nåede ikke nogen speciel hurtig tid på denne første prøve, men vi scorede toppoints hos publikum for vores lidt larmende og brede kørestil, og de var med os på hver eneste af løbets prøver.

Næstvedholdet placerede sig netop i top 5 i starten af rallyet, men arbejdede sig støt og roligt op til en 3 plads og senere til en andenplads. Midt under løbet brød en styrtregn pludselig løs, og det betød rokkeringer i placeringerne. Kørerne med de rigtige dæk blev belønnet og omvendt, og Næstved mandskabet hørte til de få hold, som havde lagt den rigtige taktik.
På en enkelt af prøverne satte holdet meget tid til, men på hovedparten blev der kørt tid ind, og dermed var holdet pludselig i spidsen af løbet.
På løbets næstsidste prøve satsede Næstvedholdet alt og vandt dermed et forspring på 22 sekunder inden løbets sidste prøve.

- At være foran med 22 sekunder lyder måske af meget, forklarer Kjeld Seidler, men det er det faktisk slet ikke. Vi blev selvfølgelig nødt til at køre lidt taktisk. Ikke for hurtigt, for så er det jo skaderne sker, men heller ikke langesommere end at forspringet kan holde hjem. Det kan nok være det kribler i maven, når man holder til start på den sidste hastighedsprøve og har mulighed for at skrive et stykke rallyhistorie, fortsætter den sympatiske første kører hos Selandia Motorsport - Det lykkedes for os og vi øgede endda forspringet til hele 38 sekunder til løbets nummer to. Helt perfekt - slutter Kjeld Seidler.

Gode point til Danmark:
50 tyske mandskaber deltog i den nationale klasse i det næsten historisk berømte rally, Rallye Sachsenring, - det 37. af slagsen. I begyndelsen et rally næsten alene for Trabant og Wartburg og senere for biler af mærket Auto Union. Senere kom mange andre spændende bilmærker til og i dag er det et af de få rallys som virkelig har sjæl. Hovedsagelig stærkt snoede veje og ofte med temmelig store niveau forskelle undervejs.
På samtlige prøver var der speakerinformation til publikum, og der blev gjort utrolig meget ud af at fortælle at der var en udlænding i spidsen for løbet. Danmark var den weekend på alles læber i Zwickau og der blev brugt en hel del ord på at forklare hvor netop Næstved findes på verdenskortet!!

Det tyske rallymesterskab afvikles principielt som det danske mesterskab. Der konkurreres i gruppe A, N og H, men i Tyskland sådan, at grupperne A og N konkurrerer i et eget løb, medens den nationale gruppe H kører nogle få prøver mindre, og får derved sit eget løb. Næstvedholdet konkurrerede mod køretøjer som Mitsubishi grp. A 4WD, Porsche 368 og Subaru.

Næste indsats I kampen om mesterskabet:
Hjemmebane kan man vel godt sige det bliver for Næstvedholdet, når Slagelse Auto Sport kalder til DM løb den 27/6 til anden afdeling af det danske mesterskab.
Det er et must for mandskabet, at de klarer sig godt - endda rigtig godt, idet det jo blev til en misser i første afdeling af mesterskabet, som blev kørt i Jylland.

Men med den netop opnåede succes in mente er det formentlige ganske fair at udråbe holdet til favoritter, når det går løs i Slagelse.

Inden DM løbet i Slagelse deltager Selandia Motorsport i Rallysprint d. 14 juni i Nyrand Grusgrav ved Svebølle i Kalundborg, her er der er mulig for at finpudse de sidste detaljer.

Kjeld Seidler

Rallysejr til Næstved






Klik her: http://www.1st-motorsport.net/default.aspx?cat=DK-Rally&news=n2001100101

Kjeld Seidler sejrede suverænt i weekendens DM rally på Fyn og er dermed klar til et angreb på en DM-medalje i den kommende rally-finale på Møn.

- Det var en vaskeægte teamindsats som gjorde udslaget, beretter

en jublende glad Kjeld Seidler fra Fensmark.

- Efter en sådan sejr er det svært af få armene ned igen.

Forberedelserne og planlægningen, mekanikernes indsats under løbet, samarbejdet med Peter Agerbo inde i bilen, ja alting gik simpelt hen op i en højere enhed. Den sejr var lige, hvad vi havde brug for. Det beviser at vi godt kan, og det giver en hulens bunke selvtillid inden årets sidste løb om tre uger på Møn. Ét er, at vi skal have en DM-medalje med hjem, men vi er jo så godt som på hjemmebane, og det forpligter!

Et drilsk vejr til rally

Som jeg også forud for rallyet truede med, satsede vi det halve kongerige på løbets første og meget lange prøve, og det gav bonus. Jeg fik formentlig også selv det indtryk, at nu var den sejr allerede hjemme, og det betød at jeg slumrede lidt ind og at konkurrenterne rent faktisk snuppede de tre følgende prøver for næsen af os. Så kom Peter Agerbo's store erfaring os til hjælp, og ved grundighed og fælles hjælp, lykkedes det at vende forløbet.

Fra prøve 5 og fremad var det igen os, der gav tonen an, og med hurtigste tid hele ni gange i træk, var løbet afgjort. Først på løbets aller sidste prøve tillod vi os at slappe lidt af, for at køre sejren sikkert i hus.

En stærkt medvirkende årsag til sejren var også, at vi valgte de helt rigtige dæk ved servicemulighederne under løbet. Vi startede i regn, så tørrede vejene en smule og meget uens op, og så er det altid et lotteri, om man skal vælge intermediate eller rene tørvejsdæk. Vi valgte det sidste, og det gav pote, men det er unægtelig en underlig fornemmelse på en serviceplads i fugtigt vejr at montere dæk, som kun kan bruges i tørvejr. Vi valgte at stole på oplysningerne i teamet, og det gjorde udslaget, slutter en glad og tilfreds teamleder i Ford Selandia's rallyteam, Kjeld Seidler fra Fensmark.

Medaljemulighederne rykker nærmere for Næstved-holdet

Weekendens sejr betød, at team Selandia rykker op på en tredje plads i kampen om årets Danmarksmesterskab. Denne bronzeplads har teamet en god mulighed for at forsvare i finalen, og med det fornødne held, er også en sølvmedalje inden for rækkevidde.

Som det også var tilfældet i weekende på Fyn, kommer kampen i finalen til at stå mellem Kjeld Seidler og Henrik Jensen fra Kalundborg, som i øvrigt har co-driver Tina Frede, Slagelse i højresædet.

Danmarksmesterskabet i gruppe A blev afgjort på Fyn, og ventet og suveræn sejrherre med maximumpoint blev Jens Mulvad, Toyota Corolla WRC fra Holstebro.

Alle øvrige mesterskabsmedaljer er endnu ikke placeret, og det er naturligvis med til at øge spændingen om finaleløbet.

10 timers rally-brag på Fyn

Ikke blot tilskuerne fik sport og underholdning for alle pengene, men også kørerne blev virkelig sat på en hård prøve på de smalle og meget snoede fynske kommuneveje. Når kørernes evner udfordres kommer også fejlene tydeligt til udtryk, og det betød bl.a., at publikum også kunne se spektakulære afkørsler, kørsel på vej-rabatter med knækkede drivaksler eller sågar et afrevet baghjul til følge. Men heldigvis var der også rig lejlighed til at se virkelig brilliant køreteknik.

Således imponerede især unge Søren Hjelm fra Vejle alt og alle, idet han med sin Peugeot 106 Maxi nåede intet mindre end 5. plads generelt i løbet. Der er virkelig tale om et gennembrud!

I gruppe N var der ventet et skarpt opgør mellem Michael Pedersen fra Vejle, Karl-Aage Jensen fra Kjellerup og Kristian Poulsen fra Harrislee, som alle kører i Mitsubishi Carisma, men det opgør ebbede forholdsvis hurtigt ud. Allerede på løbets anden prøve kørte Kristian Poulsen af banen og udgik, og på en af de følgende prøver snurrede Michael Pedersen, for sluttelig at udgå efter løbets 8. prøve. Det betød en suveræn gruppesejr til veteranen Karl- Aage Jensen, som dermed har kurs på sit 6. Danmarksmesterskab på stribe.

Top 5

 

 

 

Top 5 var mulig!

Rally Sprint 
15/05/08 

Ud af de 76 deltagende teams lykkedes det for Peugeot Dealer Team Danmark at indfri forventningerne.
 

Marketingschefen som codriver
Peugeot Danmarks marketingschef Rikke Dræbye Gantzhorn var codriver i 307’eren, Rikke bestod sin første prøve som codriver uden problemer.
Alle fire heat blev gennemført uden problemer overhovedet.

God test
Det var dejligt endelige at få testet 307’eren under konkurrence, vi har fået nogle gode data at arbejde videre med inden det går løs til DM 2 i Horsens, udtaler en meget tilfreds Kjeld Seidler.


(Foto: Peugeot Dealer Team Danmark)

Resultat:
1 Preben Andersen BMW M3 25:14.361
2 Martin Johansen Suzuki Swift Super 1600 25:26.129
3 Steen Andersen Mitsubishi Lancer 25:32.459
4 Kjeld Seidler Peugeot 307CC 25:53.614
5 Henning Søgaard Ford Cosworth 25:54.787
6 Henning Fabricius Mitsubishi Lancer Evo Vl 25:57.552
7 Robert Rydendahl Opel Manta 26:14.417
8 Jesper Seehusen Skoda Octavia 26:16.784
9 Anders Lysen Suzuki Swift 1600 MAXI 26:18.925
10 Steen Johansen Mitsubishi Evo 26:36.471

2. plads igen igen..

 

 

 

2. plads igen igen

Rally Sprint 
29/08/07 

- til Seidler Motorsport
Søndag den 26. august deltog Seidler Motorsport teamet i 3. afdeling af Yokohama Mesterskabet i Tåstrup, hvor der med et flot startfelt på 78 biler og en hastighedsprøve på højde med de bedste publikumsprøver i DM rallies, var der lagt op til en god fight.
 

Det blev en anden plads igen igen..
I den Historiske klasse hvor vi deltager, var der denne gang 8 biler til start.

Vi havde en revanche til gode i forhold til Peter D Nielsen / Preben Larsen i Triumph TR8 de tævede os i Fårvang, planen var at det skulle der laves om på, om de havde problemer ved vi ikke, men det var ikke Triumphen der skulle give os problemer, denne gang var det en Porsche 911 med Per G. Hansen / Karsten M. Svensson der trak det længste strå, jeg skal love for at sådan en Porsche skyder af sted når prøverne er til det, målet var derfor at sikre andenpladsen i den Historiske klasse.


(Foto: TM Rallytours)

Det lykkedes dog at matche Porschen i sidste heat hvor vi begge kørte de 9.3 kilometer i tiden 6.49.
Per G Hansen / Karsten M Svensson i Porsche vinder med 15 sekunder foran os, 3. pladsen bliver besat af Per Sørensen / Michael Boel i Opel Kadett GTE 13 sekunder efter.

Tak til Brøndby Motor Club
Stor ros til Brøndby Motor Club, det var et virkeligt god arrangement, afviklet helt efter bogen.

Vi er klar igen på søndag
Allerede kommende søndag går det løs igen, denne gang til rallysprint i Køge, løbet tæller også til First-Stop Historic Rally Cup.
Se mere på HMKA.dk.

3. plads generelt i Ringkøbing

 

 

Så var den der

Rally Sprint 
26/05/06 

En flot 3. plads til Kjeld Seidler blandt 50 deltagere i Rallysprintet i Ringkøbing
Den regerende Danmarksmester vandt og toer blev lokalmatadoren, medens Kjeld Seidler, Fensmark i Peugeot 306 Kit Car sikrede sig den sidste podieplads i hård kamp med den øvrige rallyelite!
 

DanGlas Rallysprint er efterhånden en tradition i dansk rallysport, og til i år var der skabt en helt ny bane i Ringkøbing. 50 danske rallykørere gjorde deres til, at publikum fik en fantastisk dag med rigtig flot motorsport.

I mobiltelefonen på vej hjem fra arrangementet fortæller en glad Kjeld Seidler:
- Min tid i første heat rakte til en 5. plads, og det var jeg sådan nogenlunde tilfreds med, men heller ikke mere. I andet heat synes jeg, at jeg strammede gevaldigt op, men min placering blev den samme. Til det tredje og sidste heat besluttede jeg mig for at satse væsentligt mere, og det gav tydelig bonus. Lokalmatadoren Jørgen Vej havde åbenbart valgt samme taktik, for han satte tiden i denne tredje gennemkørsel og henviste dermed Danmarksmesteren til andenpladsen. Jeg nåede en tredjeplads, og til og med en så god tredjeplads, at den kunne løfte min indsats op på en generel tredjeplads.
- Så var der jo lagt op til et brag af et finaleheat, og det var lige hvad det blev! Danmarksmesteren ville vinde og satte dagens hurtigste tid. Lokalmatadoren var ikke sen til at følge og jeg kappede yderligere et sekund af min hidtil hurtigste tid og beviste dermed, at løbets tredjeplads var fuldt fortjent, slutter en glad Kjeld Seidler.

Seidler Motorsport og Peugeot bidrog yderligere til en interessant dag, idet den tidligere mangedobbelte Danmarksmester, Jens Ole Kristiansen fra Sorø deltog som førstekører i den kvikke Peugeot 306 Kit Car.
Situationen er den, at JOK skal låne bilen til rigtig kamp i de to kommende store rallysprints i Danmark, og da der i Ringkøbing var en passende træningsmulighed, fik han lov at deltage som forkører. En stor succes! Publikum satte stor pris på at Jens Ole Kristiansen var med igen, og han kvitterede med at sætte nogle rigtig fine omgangstider og beviste dermed, at han slet ikke har glemt at køre rally.
Deltagerne i Kalundborg og i Kjellerup kan bare vente sig.

DanGlas Rallysprint resultat:

1. Ib Krag, Juelsminde Renault Megane 6.47.8
2. Jørgen Vej, Ringkøbing Opel Astra 6.49.8
3. Kjeld Seidler, Fensmark Peugeot 30 7.00.7
4. Tage Meldgaard, Vildbjerg Mitsubishi 4WD 7.02.7
5. Henrik Iversen, Ikast Opel 7.03.2

Se også ROMK.dk

Seidler Motorsport

Seidler i Top 10

 

 

Seidler i top-10 ved årets første DM-rally

DM Rally 
27/03/06 

Wikinger Rallye i Schleswig blev det ventede brag af en sæsonpremiere. Det hele startede i tørvejr på lynhurtige prøver på en lufthavn og sluttede med drivende våde, smalle og ku-perede "bjergveje" i det historiske område øst for velkendte Idstedt, og Seidler "war d'ran"
 

"Servicefolkenes fantastiske arbejde i de seneste vintermåneder var grunden til vores fine resultat i weekendens løb" beretter en meget ydmyg førstekører og fortsætter:

"Lidt benzin skulle bilen jo ha' og af og til et par nye hjul, men ellers rørte vi ikke en skrue på bilen under hele løbet. Vi oplevede et rally helt i ro og balance, og det lover jo også rigtig godt for de kommende udfordringer."

Kjeld Seidler (Fensmark) og co-driver Morten Gravgaard (Kolding) sluttede DM-løbet på en fornem 8. plads blandt de 60 startende mandskaber fra Danmark, Norge og Tyskland. I kulde og stærk blæst på de åbne vidder på Jagel Flyveplads kørte holdet sig straks fra starten helt i top. Efter de tre første hastighedsprøver lørdag morgen var mandskabet på en rigtig flot 5. plads - en placering som også holdt sig på første runde af eftermiddagens tre prøver. Her satte det så ind med en hel del regn og slud, og det skulle få rigtig stor betydning for løbets resultater.

"På de kun 1 grad varme veje og med den megen vand, lykkedes det mig aldrig at få den rigtige temperatur i dækkene. På løbets tredje sidste prøve blev det tillige til et par rigtige "Uha'er" - altså snurreture - og det fik mig til at sætte farten lidt ned. Efter den prøve holdt vi lige netop 5. pladsen, men den forsvandt på de to sidste prøver, hvor jeg ligesom de fleste andre med forhjulstrukne biler måtte kæmpe en hel del."

"Et fantastisk godt løb med meget krævende, ja næsten vanskelige prøver, og vejret gjorde helt bestemt sit til at selve afslutningen blev meget intens og at mange byttede placeringer" slutter en meget tilfreds førstekører efter sæsonpremieren.

Fra start til mål førte Kristian Poulsen (Wassersleben) i Toyota WRC og det blev da også til den forudsete suveræne sejr. På de følgende pladser var der utrolig hård kamp mellem sportens yngste talenter og de lidt mere etablerede i firehjulstrukne biler. Af et startfelt på 56, måtte ikke mindre en 17 hold forlade løbet på grund af tekniske problemer, og de glatte veje til trods, måtte kun ét enkelt hold hjem til strygning og opretning.

Wikinger Rallye blev afviklet som en forbilledlig kooperation mellem tyske og danske sportsfolk. Vel var løbet tysk, men hele tidtagninssystemet blev udført af danske hjælpere fra Rallyresult.dk og på to af prøverne var der officials fra Bramming Motorklub. Den fejlfrie afvikling lover godt i retning af udvidet samarbejde landene imellem.

Resultater fra Wikinger Rallye 2006:
1. Kristian Poulsen / Ole Frederiksen Wassersleben Toyota WRC
2. Martin Johansen / Finn Thomsen Tritau Opel Corsa
3. Martin Knudsen / Heidi Pedersen Brørup Mitsubishi Evo 7
4. Ib Kragh / Karsten Isaksen Juelsminde Renault Megane
5. Tage Meldgaard / Mie Pedersen Vildbjerg Mitsubishi Evo 5
6. Ralf Bonde / Volkmar Knop Schleswig BMW M3
7. Max Christensen / Michael Kanstrup Svenstrup Honda Civic R
8. Kjeld Seidler / Morten Gravgaard Fensmark Peugeot 306 Kitcar
9. Klaus Bodilsen / Th, Henriksen Frederikssund Mitsubishi Evo 6
10. Lars Kragh / Jess Larsen Køge Opel Kadett

5,50 kr fra en vaskeægte topplacering

 

 

5,50 kr fra en vaskeægte topplacering

Rally Sprint 
07/07/05 

Rallykører Kjeld Seidler fra Fensmark var i weekenden utrolig tæt på at køre sig ind i den absolutte top af den danske rallyelite. Et perfekt teamwork mellem servicecrew og mandskabet lagde grunden, men en lille kontakt på benzinpumpen ville det anderledes.
 

"Det var både fantastisk og fantastisk ærgerligt at opleve Peugeot Rally Slagelse", fortæller Kjeld Seidler og fortsætter: "Fantastisk fordi det virkelig lykkedes os at mestre både sommerfuglene i maven, tilskuernes forventninger og trykket fra hjemmebanen, og fordi det var et hamrende godt tilrettelagt rally."
"Og fantastisk ærgerligt fordi en lille kontakt til 5,50 kr gik i stykker og lukkede for benzintilførslen til bilen. Det skete midt inde på den ottende af de i alt 10 hastighedsprøver, og det tager jo lige et øjeblik at finde fejlen og derefter at udbedre den. Uheldet kostede os ca. 2 min og betød at vi sluttede på en generel 12. plads. Ikke noget at gøre ved det - vi må videre", slutter en let ærgerlig rallykører.

Lige ind i Top-10
Straks fra første meter viste Peugeot-køreren sin allerbedste side, og han gennemførte dagens første prøve ved Kjelstrup som den 5. hurtigste af alle deltagerne. Resten af dagen var Kjeld Seidler konstant at finde mellem den 5. og 10. hurtigste af alle, og umiddelbart inden det ærgerlige uheld var han og co-driver Morten Gravgaard placeret generelt som den 7. hurtigste af alle. Hvorom alting er, var det teamets hidtil bedste placering som fuldt fortjent var inden for rækkevidde. Et resultat der lover rigtig godt for den videre indsats med den nye Peugeot 306.


(Foto: Brian Madsen)

Talent og tricks
Værkstedet havde sikkert beregnet sig en times løn for at finde fejlen, men en rallykører med kamppuls bruger altså under et minut! Det sidste minut brugte Kjeld Seidler til at udbedre fejlen, og netop her kommer vi til en af Kjelds små hemmeligheder. En ca. 2 m lang ledning med de rigtige "krokodillenæb" i begge ender kan altid skaffe strøm hvor som helst i bilen, og dette gamle tricks blev altså redningen denne gang. Uden den var mandskabet slet ikke kommet i mål!

De historiske biler imponerede
Mange tilskuere fik sig helt sikkert en overraskelse ved at se, hvor hårdt chaufførerne i de flotte historiske biler kæmper. Dagens vinder blev Kurt Meier, Horsens med Volvo 142 nøjagtig 30 sek. foran Peter D Nielsen, Køge i den flotte Triumph TR8, som igen var 30 sek. hurtigere end Per G Hansen, Ringsted i Porsche 911. Et rigtig flot felt, og ikke mindst også den helt rigtige lyd fra en rallybil, mente mange af tilskuerne.

Næste DM rally er i Norge
Uheldige omstændigheder har gjort at Viborg har måttet aflyse sin planlagte mesterskabsafdeling, og derfor kom der som en gave fra himlen et tilbud fra de norske sportskammerater i Larvik om at deltage her. SÅ den 17. september valfarter de danske kørere til Norge, hvor der stik mod al sædvane køres et asfaltløb!

Rallysprint i Nyrand
Lørdag d. 23. juli deltager teamet i det traditionsrige rallysprint i Nyrand ved Kalundborg. Se mere på http://www.komorally.dk/

Et liv efter DTC

 

 

Et liv efter DTC

DM Rally 
25/05/05 

Tidligere DTC-racer lever videre i bedste velgående
Der er også et liv efter Danish Touringcar Championship. Det har flere af de i alt 72 kørere, som gennem tidens løb har prøvet kræfter med bilsportens superliga, heldigvis kunne konstatere.
 

DTC-serien er en hård serie, hvor man skal høre til blandt de absolut bedste for at kunne være, og derfor er der af og til nogen, som ikke opnår de sportslige resultater, de havde håbet på, og derfor fortrækker til andre græsgange.

Men det er ikke kunne tidligere kørere i Danish Touringcar Championship, som får et nyt liv efter at have forladt den hårde konkurrence på de danske racerbaner. Det gælder også de deltagende biler.

Én af dem var således i aktion i den nys forgangne weekend, og det var ikke i Special Saloon-klassen, der ellers på mange måde har fungeret som arvtagere for racerbiler, hvis karriere ikke længere har kunnet fortsætte i Danish Touringcar Championship. Derimod var det i DM-serien i rally, hvor man lørdag afviklede Dantherm Rally i Skive.


Kjeld Seidler og Martin Gravgaard i den tidligere DTC Peugeot 306 racer.
(Foto: Torsten Palrum)

Blandt deltagerne var der således også en tidligere DTC-racer, nemlig en Peugeot 306 GTI, som tidligere bl.a. er blevet kørt af Jan Magnussen, England, Nicolas Kiesa, København, og Jens Møller, Ikast. Den nuværende ChampCar-kører Ronnie Bremer, England, var faktisk den sidste kører, som kørte løb med den på asfaltbanerne i 2002, men efter at have stået ubrugt hen i to år er den franske løve blevet kaldt tilbage til hæder og værdighed.

Det er Kjeld Seidler, Holmegård, som sammen med Martin Gravgaard, Kolding, deltager med bilen i den såkaldte A7-klasse for de kraftigt tunede vogne, men her måtte holdet desværre trække sig fra Dantherm Rally på grund af en revnet bærearm.

Kanon sejr til Seidler

 

 

Kanonsejr til Kjeld Seidler

DM Rally 
10/05/04 

Næstveds bedste rallykører vandt lørdag en suveræn sejr i DM-rally i Bramming og bragte sig med ét slag tilbage som nr. 3 i kampen om årets mesterskab.
 

Det var et glad og lettet team Selandia fra Næstved som lørdag aften kunne bringe bilen sikkert over målstregen, og dermed sikrede holdet sig 20 vigtige point på kontoen til den fortsatte kamp om årets danske rallymesterskab. Rallyet var både langt, svært og særdeles krævende. I Bramming motor klub har man den opfattelse at et rally skal indeholde hastighedsprøver på både grus og asfalt og at nogle af prøverne også skal køres i mørke, for kun på den måde får man fundet den rigtige vinder. Nemlig ham som formår at beherske begge underlag og ham som forstår at man skal helt til mål for at få point - den komplette vinder.

-Vi startede lidt behersket fortæller Kjeld Seidler og fortsætter: Og det tror jeg gav pote. På den første prøve eller to var vi ikke med helt fremme, men derefter gik det som fod i hose. Vores team fungerede helt optimalt med korrekt og perfekt tjek på bilen hele tiden. Vores Dunlop grusdæk fungerede igen optimalt, og begge ting havde afgørende indflydelse på resultatet.

Efterhånden som rallyet skred frem begyndte der at opstå problemer hos konkurrenterne, og det skal man jo heller ikke kimse af, supplerer en ærlig Kjeld Seidler. Det var et virkeligt hårdt rally. Hastighedsprøver kræver altid ens fulde opmærksomhed, men hér, hvor underlaget ofte skiftede, krævede det noget helt særligt. Der skal satses de rigtige steder og holdes igen på netop punkter, hvor man hurtigt kommer i problemer. Ja, man kan sige det lidt mere enkelt: I et rally på 100% asfalt gælder det om konstant at være hurtigst. I netop dette rally galt det om at begå færrest fejl, for det var lysende klart at man slet ikke kunne køre så lange og så svære prøver uden at begå fejl.

Blot 44 hold havde anmeldt sig til start i Bramming, og det var skuffende lidt, men løbets karakter vises klart ved, at blot 23 mandskaber lykkedes at passere målstregen.

Vinder i gruppe A blev Ib Kragh/Dorthe Ravn fra Juelsminde i Renault Megane
Vinder i gruppe N blev Karl Åge Jensen/Hans Marx fra Kjellerup i Mitsubishi.

Næstved rally-succes

 

 

Næstved rally-succes

DM Rally 
18/08/03 

- i Sverige
Kjeld Seidler og Selandia Motorsport sikrede sig i weekenden en flot 2.plads og er nu atter med i kampen om årets DM-medaljer.
DM-rally 3. afdeling blev afviklet i Hässleholm i Sverige.
 

- Lige nu er det svært at få hænderne ned jubler en særdeles tilfreds rallykører fra Fensmark.

- Umiddelbart havde vi ret dårlige kort på hånden. Grusunderlag på alle prøver og masser af HK på baghjulene er ikke just starten på en succesopskrift, fortæller Kjeld Seidler og fortsætter: To ting havde afgørende indflydelse på det gode resultat. Min gæste-codriver Morten Gravgaard var fabelagtig god og hjalp virkelig med til at sætte fart og glid i kørslen, og vores Dunlop dæk viste sig at være langt bedre end konkurrenternes grusdæk.
- Andenpladsen betyder at vi nu er på listen over DM-kombattanter og med tre gode placeringer i de resterende løb kan vi blande os afgørende i kampen om årets medaljer, slutter Kjeld Seidler.

SUCCES MED NY CO-DRIVER
Morten Gravgaard trådte til med kort varsel hos Selandia Motorsport, og han ikke alene faldt godt ind i teamet, men formåede også at tilføre både kampgejst og højere hastighed på de snoede svenske grusveje.
Morten Gravgaard er fra Kolding og har tidligere siddet i højresædet hos Morten Karl fra Svenstrup, hvor han har fået farten ind i kroppen og dermed også lært kunsten at formidle informationerne i ekstreme situationer.
- Straks fra starten var der tillid til noterne forklarer Kjeld Seidler, og det er utroligt vigtigt for mig at den fornemmelse er til stede. Hvis den mangler kommer der slet ikke fart i bilen. Morten forstod virkelig at vække tillid og leverede samtidig en aldeles fejlfri indsats hele løbet igennem.

DUNLOP OG DE ANDRE
Det er sjældent det lykkes for en rallykører at finde de helt rigtige dæk til en speciel situation og endnu mere sjældent at det lykkes at beholde fidusen for sig selv, men det lykkedes denne gang for Selandia Motorsport.
- Grusunderlag er ikke min stærkeste side erkender Kjeld Seidler, men det er rigtig sjovt. Når en rallybil som min har så mange hestekræfter på to hjul er kunsten at finde nogle dæk, som kan overføre disse kræfter til underlaget, og den kunst er sværd. Ting som fugtigheden i underlaget, bilens vægt og bredden af dækket spiller afgørende ind, og dertil kommer at mønsteret naturligvis skal kunne slippe af med gruset igen, forklarer førstekøreren i Selandia Motorsport. -Med rigtig god hjælp fra Dunlop fandt vi frem til nogle dæk som egentlig er produceret til kørsel på engelske skovveje. Jeg vurderede og satsede, og det viste sig at være helt rigtig valgt. Kombinationen af dækkets egenskaber viste sig at være helt rigtig til betingelserne på de svenske veje, og det fik afgørende betydning for vores flotte resultat.
Næstved-holdet var det eneste i feltet, der havde fundet frem til lige netop dette specielle dæk, men sådan vil det helt sikkert ikke være næste gang!
Efter en lidt forsigtig start og lidt tilvænning til de svenske grusveje viste dækket ikke alene at have den helt rigtige friktion, men også at have en fabelagtig god holdbarhed. Dækkets smalle opbygning betyder at trykket mod underlaget er større og netop den ting er forudsætningen for et bedre vejgreb.

DM-RESULTATERNE
- i Snapphanerally 2003 i Hässleholm:

Gruppe H, DM 3:
1: Johannes Fraas, Frederikssund, Volvo 55.54.8
2: Kjeld Seidler, Fensmark, Ford Sierra Cosworth 57.27.8
3: Martin Andreasen, Kalundborg, Opel 57.39.3
4: Claus Jensen, Kalundborg, Opel 57.43.2
5: Lennarth Ericsson, Uddevalla, Opel 58.57.1

Generelt resultat DM 3:
1: Karl Aage Jensen, Rødkærsbro, Mitsubishi, 53.05.0
2: Morten karl, Svenstrup, Mitsubishi, 53.28.1
3: Michael Pedersen, Vejle, Mitsubishi, 53.30.1
4: Jørgen Pilgaard, Ryomgård, Peugeot, 54.24.4
5: Michael Sørensen, Egtved, Peugeot, 54.58.0

Næstveds bedste rallyhold kører for en medalje

 

 

Næstveds bedste rallyhold kører for en medalje

DM Rally 
15/10/02 

Finaleløbet i Danmarksmesterskabet i Rally køres i den kommende weekend med start i Sønderborg og mål i Åbenrå, og Kjeld Seidler & co. har så godt som en medalje i hånden. Men som bekendt: Lige ved og...
 

Danmarks 45 bedste rallyekvipager stiller til start i årets finaleløb på fredag i Sønderborg, men alligevel er situationen lidt barok. De fleste medaljer er fordelt, men for at få sin medalje skal køreren stille til start i finaleløbet.

Det er en ordning som for første gang skal afprøves i praksis og baggrunden er den helt klare, at de der allerede har sikret sig medaljerne bliver væk fra overflødige løb. Det er naturligvis til skade for sporten, pressen og ikke mindst arrangøren af finaleløbet, og derfor dette tiltag. Spændende bliver det blot at iagttage hvor mange kørere der rent faktisk også kommer for at konkurrere! Det kunne tænkes at flere pludselig udgår på prøve 1!

Flere point til Næstved
- I forrige weekend blev guld og sølv fordelt i vores gruppe, forklarer Kjeld Seidler fra Selandia Motorsport. Guldet gik til Aalborg-køreren Morten Karl og sølvet til Åbenrås Martin Johansen. For så vidt har vi bronzemedaljen inden for rækkevidde. John Hansen fra Gislinge kan dog med et superflot resultat komme op og blande sig, og det vil vi naturligvis undgå.

- Vi kan undgå det ved selv at køre et godt resultat hjem, og det agter vi at gøre. Vi går ganske enkelt efter klassesejren, og vi vil helt klart forsøge at udnytte den lidt spegede situation med at nogle blot skal stille til start. Vi går til stålet allerede fra første meter på prøve 1, så får vi jo se, slutter Kjeld Seidler.

Team Selandia igen intakt
Co-driver Jess Larsen er atter tilbage i højresædet, og det er også nødvendigt, hvis et topresultat skal nås! Når køreren skal drive bilen hurtigst muligt gennem de mange svingkombinationer er det vigtigt, at han har 100% tillid til de informationer co-driveren hele tiden fortæller.

- Det handler ikke om om kun jeg kan gøre det, men det handler for Kjeld om at han har en kendt stemme i øret, og vel at mærke en stemme han stoler fuldt og fast på og en stemme som han har tillid til, forklarer Jess Larsen og fortsætter.

- Kjeld og jeg er lært op sammen, har givet hinanden tips og fiduser og så er det, der ganske langsomt opstår en slags afhængighedsforhold. Andre co-drivere kan sagtens læse noterne op, men tempoet bliver aldrig 100%. Det kommer først, når "den gamle" er på plads igen¸ slutter den 30-årige elektriker fra Sorø med et grin.


Både dæk og affjedring sættes på prøve af Kjeld Seidler
(Foto: Brøndby Motor Club)

Dækkene betyder utrolig meget
Det er ikke kun hos Michael Schumacher og co. at dækkene er altafgørende. Helt de samme præmisser gør sig også gældende for danske rallykørere, og netop nu, hvor efteråret har sat sit tydelige præg bliver det svært for kørerne at vælge de rigtige dæk.

For Selandia Motorsport betyder det at dæklageret er blevet væsentligt forøget. Med i servicevognen vil der være dæk til tørvejr, dæk til regnvejr (både meget og lidt), dæk til blandingsprøver med grus og asfalt, og den velforberedte kører vil også have vinterdæk til sin disposition.

Vel er sandsynligheden for et tykt snelag ikke ret stort, men det er dog før set, at en DM-finale er blevet afgjort under de mest forrykte vejrforhold, og skulle den situation igen opstå, er Team Selandia velforsynet med Goodyear dæk til alle tænkelige situationer.

DM rally finalen
Løbet starter fredag kl. 16 fra torvet i Sønderborg og fredag aften er hastighedsprøverne koncentreret om Als og området tæt op til Alsund. Natpausen tilbringes i Åbenrå og derefter afvikles lørdagens mange hastighedsprøver på de gammelkendte strækninger mellem Haderslev og den tyske grænse. Netop vejene på højderyggen her er kendte for at være særdeles drilagtige med morgenfrost, fugt m.v. Der er lagt op til en spændende udfordring i Sønderborg i den kommende weekend.

Bronze til Seidler

 

 

DM rally-bronze til Næstved

DM Rally 
20/10/02 

Efter weekendens rally-finale i Åbenrå blev det et faktum:
Selandia Motorsport med Kjeld Seidler og Jess Larsen sluttede årets DM-indsats på en fornem 3. plads, og dermed nåede holdet sin første mesterskabsmedalje nogensinde!
 

I røg og damp
Så enkelt som det lyder var det dog langt fra!
Næstved-holdet udgik på dramatisk vis allerede på prøve 2. En pludselig motordefekt medførte at størstedelen af olien flød ud og hen over den rødglødende turbo. Næppe var bilen bragt til standsning før der udbrød brand i motorrummet - en situation som i andre situationer ville betyde en udbrændt bil, men det gælder heldigvis ikke i rallysport. Det installerede ildslukningsanlæg blev aktiveret og dermed var ilden slukket.

Bekymret lodsejer
Uheldet skete lige ved indkørslen til en by, og for ikke at genere for de øvrige hold, kørte Kjeld Seidler bilen ind på en sidevej ved et hus, som viste sig at være stråtækt. Ejeren blev oprevet over de udbudne gæster og naturligvis især ilden, og han havde svært ved at forstå, at en brand kunne slukkes så effektivt. Alt endte dog i fordragelighed.

Hård ventetid
- Det var hårdt at stå ved sidelinien og se konkurrenterne forsøge at tage medaljen fra os, forklarer Kjeld Seidler, men sådan går det jo en gang imellem. John Hansen fra Grevinge kunne med et superresultat tage medaljen fra os, men på prøve 8 sluttede også hans rally, og dermed var det afgjort - medaljen var i hus i Næstved.

- Vi jubler naturligvis ikke over at John udgik, men det betød at ventetiden for os var ovre. Rent faktisk skete der i det meget vanskelige løb så mange ændringer, at det kunne være blevet særdeles hot, hvis John var nået frem til målet på løbet.

En hård sæson
- Det var ved at være lidt for spændende sidst på sæsonen, beretter Kjeld Seidler. Pointreglerne gør at det er meget svært at være nr. to i en gruppe. I de mindre klasser får klassevinderne flere points pr løb, og derfor skulle vi rent faktisk op og vinde et løb, for selv at have indflydelse på metallet. Det lykkedes som bekendt ikke for os, og derfor opstår den spændende situation mod slutningen på sæsonen. Fra og med næste år ændres disse regler heldigvis, og så bliver det måske lidt mere regulært.

Resultatet af finaleløbet
1: Jørgen Pilgaard, Ryomgård, Peugeot 306 gruppe A
2: Michael Sørensen, Egtved, Peugeot 206, grp. A
3: Brian Madsen, Slagelse, Renault Maxi, grp. A

I gruppe H blev slutresultatet:
Guld: Morten Karl, Aalborg, BMW M3
Sølv: Martin Johansen, Vejen, Opel Kadett GSI
Bronze: Kjeld Seidler, Næstved, Ford Sierra Cosworth.